Lähdetehtävä
Lue seuraava kiertokirjeen ote ja tee sen jälkeen siihen liittyvät tehtävät.
Kouluhallituksen kiertokirje kesäkuun 5. päivänä 1918:
”Jokaiseen kouluun järjestetään keittiökasvitarha, marjapensas- tai hedelmäpuu-osasto ja pieni taimisto sekä peltokasvien vuoroviljelysmaa, johon on suunniteltava sopiva viljelyskierto noin 4 m² kokoisiin ruutuihin. Käytännölliset kasvitarhatyöt suoritetaan keväällä kahtena tai kolmena sopivana päivänä toukokuussa siten, että kolme viimeistä tuntia sekä tarpeen mukaan ylimääräistä aikaa käytetään tähän työhön. Jos sääsuhteet eivät salli kaikkien kasvitarhatöiden loppuun suorittamista toukokuussa, niin on lasten tultava niitä varten kouluun kesäkuun alussa.
Kesän aikana kokoontuvat oppilaat koululle yhdeksi tai pariksi päiväksi saamaan opetusta kitkemisessä, harventamisessa ja muussa kasvitarhan kesähoidossa.
Syksyllä käytetään sadon korjaamiseen ynnä opastukseen kasvisten käytössä, maan lannoittamiseen ja kääntämiseen sekä pensaiden hoitoon muutamina päivinä pari viimeistä tuntia sekä tarpeen mukaan ylimääräistä aikaa.
Tietopuolista opetusta kasvitarhanhoidossa annetaan 3:nnen ja 4:nnen osaston oppilaille kevätlukukaudella noin 12 tuntia, jotka otetaan luonnontiedon opetusajasta.” (Kalervo 1922, 3–4.)
KYSYMYS_MC 1. Mitä kouluihin piti perustaa kiertokirjeen mukaan? [b]
- a) Leikkipuisto ja urheilukenttä
- b) Keittiökasvitarha, marjapensasosasto ja peltokasviviljelysmaa
- c) Kirjasto ja pieni kotieläintarha
KYSYMYS_MC
2. Milloin oppilaat osallistuivat kasvitarhatöihin keväällä? [a]
- a) Kahtena tai kolmena päivänä, käyttäen viimeiset tunnit sekä tarpeen mukaan ylimääräistä aikaa
- b) Viikoittain iltapäivisin koko toukokuun ajan
- c) Vain silloin, kun sää oli suotuisa
KYSYMYS_MC
3. Miten tietopuolista opetusta kasvitarhanhoidossa järjestettiin? [b]
- a) Oppilaat opiskelivat itsenäisesti oppikirjoista
- b) Oppitunteja järjestettiin kevätlukukaudella luonnontiedon tunneilla
- c) Opettajat antoivat opetusta syksyllä sadonkorjuun yhteydessä
KYSYMYS_FREEFORM
Analysoi
4. Miksi kasvitarhanhoito oli tärkeää kouluhallituksen mielestä? Pohdi kiertokirjeen sisältöä ja yhteiskunnan olosuhteita 1900-luvun alussa. (Vastauksessa voi käsitellä esimerkiksi omavaraisuuden merkitystä, lasten käytännön taitojen kehittämistä ja maatalouden asemaa Suomessa.)
KYSYMYS_FREEFORM
5. Pohdi, miten koululaisten kasvitarhatyöt ja oppitunnit heijastavat 1900-luvun alun arvoja ja koulutuksen tavoitteita? Analysoi, mitä tämä kertoo opetuksen ja työn suhteesta tuohon aikaan. (Vastauksessa voidaan pohtia esimerkiksi työnteon merkitystä kasvatuksessa ja luonnonläheisyyden korostamista.)
KYSYMYS_FREEFORM
Sovella ja luo itse
6. Suunnittele ja kirjoita pieni päiväkirjamerkintä koululaisen näkökulmasta toukokuusta vuodelta 1919.
a) Kirjoita, mitä tapahtui koulun kasvitarhapäivänä. Kuvailussa voi mainita, millaisia töitä tehtiin (esim. kitkemistä, kylvämistä tai sadonkorjuuta), millainen sää oli, ja miten oppilas suhtautui näihin tehtäviin.
b) Liitä mukaan myös pieni piirros tai kuvailu omasta "4 m²" viljelyruudusta ja sen kasveista.