Laura Lahdensuo ja Maria Viitanen
JÄRJELLÄ JA SYDÄMELLÄ OMISTETTU TIETO
Hermeneuttinen tulkinta Uno Cygnaeuksen kasvatusajattelusta vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa
Tutkielmassa Laura Lahdensuo ja Maria Viitanen tarkastelevat, miten Uno Cygnaeuksen kasvatusajattelu näkyy vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (POPS). He vertaavat Cygnaeuksen käsityksiä etenkin opetussuunnitelman yleisiin kasvatustavoitteisiin sekä käsityön ja uskonnon oppiaineiden opetussuunnitelmateksteihin.
Tutkimuksen teoreettisena ja metodologisena viitekehyksenä toimii hermeneuttinen analyysi. Aineistona käytetään Cygnaeuksen kasvatuskirjoituksia ja vuoden 2014 opetussuunnitelmaa. Tarkastelu painottuu merkitysten etsimiseen ja historiallisen ymmärryksen luomiseen.
Cygnaeuksen pedagoginen ajattelu pohjaa vahvasti eurooppalaisten kasvatusfilosofien (Rousseau, Pestalozzi, Fröbel, Diesterweg) perintöön. Hän korosti yksilöllisyyttä, lapsilähtöisyyttä, havainnollistamista, kokemuksellisuutta, sydämen ja järjen yhteispeliä sekä tasa-arvoista koulutusta koko kansalle. Käytännön opetuksessa hän painotti käsityön kasvattavaa voimaa ja uskonnon merkitystä moraalikasvatuksessa.
Tutkimuksen mukaan nämä periaatteet ovat tunnistettavissa 2014 opetussuunnitelmassa, erityisesti seuraavissa teemoissa:
- Lapsilähtöisyys ja yksilöllisyys
- Toiminnallinen, luova ja leikkiin perustuva oppiminen
- Luottamukseen perustuva oppimisympäristö
- Opettajan ohjaava rooli
- Yhteistyö kodin ja koulun välillä
- Koulutuksellinen tasa-arvo
Myös käsityön ja uskonnon opetuksessa näkyy Cygnaeuksen perintö: molemmat nähdään välineinä kasvatukseen, kokonaisvaltaiseen oppimiseen ja yksilön kehittämiseen.
Analyysi
Lahdensuo ja Viitanen päätyvät siihen, että Uno Cygnaeuksen kasvatusajattelu on edelleen vaikuttavaa ja ajankohtaista. Vaikka Cygnaeus eli ja toimi 1800-luvulla, hänen keskeiset kasvatukselliset ihanteensa näkyvät vahvasti vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmassa.
Kirjoittajat näkevät Cygnaeuksen ajattelussa universaaleja ja kestäviä kasvatusihanteita, jotka ovat sopeutuneet eri aikakausien opetussuunnitelmiin. He painottavat erityisesti sitä, kuinka Cygnaeuksen kokonaisvaltainen ihmis- ja oppimiskäsitys on harmonisesti linjassa nykyisen opetussuunnitelman arvopohjan kanssa. Oppilas nähdään aktiivisena, tuntevana ja ajattelevana yksilönä.
Analyysissään kirjoittajat toteavat, että Cygnaeuksen ajattelu yhdistää järjen ja sydämen ja oppimisen tulee olla sekä älyllisesti että emotionaalisesti merkityksellistä. Tämä korostaa kasvatuksen inhimillisyyttä ja dialogisuutta, joka näkyy myös vuoden 2014 POPSissa. Kirjoittajien mielestä hyvät kasvatukselliset ideat ovat ajattomia ja niitä voidaan soveltaa erilaisissa yhteiskunnallisissa konteksteissa.
Lähteet
Lahdensuo & Viitanen 2023: Laura Lahdensuo ja Maria Viitanen. Järjellä ja sydämellä omistettu tieto. Hermeneuttinen tulkinta Uno Cygnaeuksen kasvatusajattelusta vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Pro gradu -tutkielma. Kokkolan Chydenius-instituutti. Jyväskylän yliopisto.
https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/86029/URN%3ANBN%3Afi%3Ajyu-202303172181.pdf?sequence=1&isAllowed=y